Scenariusz zajęć z edukacji matematycznej

dla klasy pierwszej

 

Opracowała: mgr Iwona Stradał

 

Temat:” Jesienna wędrówka po matematycznej krainie”- dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 8

 

Cele dydaktyczne:

·        Utrwalenie obrazu graficznego cyfr od 1do 8

·        Doskonalenie dodawania i odejmowania liczb w zakresie 8

·        Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych

 

Cele wychowawcze:

·        Kształcenie umiejętności zgodnej i twórczej pracy w grupach

·        Budzenie zainteresowań matematycznych i wdrażanie uczniów do wytrwałości w pokonywaniu trudności

 

Metody: słowna, działaniowa

 

Formy pracy: zbiorowa jednolita, praca grupach, praca indywidualna zróżnicowana ( III poziomy)

 

Środki dydaktyczne: plansze do węża matematycznego, plansze z postaciami, „brama matematyczna”, liczmany, klocki: „Liczby w kolorach”, karty pracy, odtwarzacz płyt CD, płyty CD z nagraniami piosenek, bajka o matematycznej krainie

 

 

 

 

Przebieg zajęcia:

 

1.     Powitanie

2.     Podanie zadań lekcji

3.     Rachunek pamięciowy- rozwiązanie węża matematycznego ( obliczenie działań, odp. ułożenie plansz z działaniami, odwrócenie plansz, odczytanie hasła- BAJKA)

 

 

2+4=

6| 7-5=

2| 5+3=

8| 8-6=

2

 

B

A

J

K

A

 

 

4. Zaproszenie do bajki- dzieci w ciszy, by nie przestraszyć bajki, siadają na wykładzinie

·        N-l czyta bajkę o matematycznej krainie i jej władcy:

 

                    „ Za górami, za lasami

                       czarodziejska jest kraina,

                       Matadabra- zuch czarodziej

                       Swe rachunki rozpoczyna.

 

                       Chcesz go spotkać?

                       Musisz przejść przez taką bramę,

                       Lecz uważaj, licz starannie!

                       Bo strażnicy: Dodać, Odjąć

                       Pilnie strzegą, by wyniki

                       Dobrze podać!

 

 

·        Rozmowa dziećmi na temat bajki:

                     

                      - kto jest bohaterem bajki?

                      -jak nazywa się czarodziej?

                      -jak nazywają się strażnicy matematycznej krainy?

 

 

·        Zabawa w „ Milczka”:

 

                      

                      - strażnicy wpuszczą nas do matematycznej krainy, jeśli będziecie dobrze

                         liczyć- n-l odsłania bramę matematyczną- zaokrągloną oś liczbową z cy-

                         frami od 0 do 8, w środku stoją dwaj strażnicy( symbole znaków: „dodać”

                         iodjać”), n-l pokazuje dwie cyfry i znak działania, dzieci liczą w pamię-

                         ci i podają wynik

 

 

·        Przywołanie pierwszego gościa:

- dobrze liczyliście- strażnicy wpuszczą nas do matematycznej krainy- zamknijcie oczy i  wypowiedzcie zaklęcie: „abrakadabra, pokus- pokus”

- na tablicy pojawia się plansza z czarodziejem Matadabrą

- powitajmy czarodzieja

- czarodziej zaprasza na wędrówkę po matematycznej krainie

 

 

·        Piosenka „Per- pedes”(  „Na piechotę”, kl. III- Nowa Era)

 

             - dzieci maszerują po kole ze śpiewem, po czym wracają do ławek

             - na ławkach znajdują prezenty od Matadabry( karta pracy- w załączniku)

 

 

·        Wędrówka z czarodziejem po matematycznej krainie ( n-l opowiada, dzieci rozwiązują zadania, liczą, uzupełniają karty pracy, jednocześnie sprawdzają poprawność wykonania zadania na tablicy)

 

           

·        Rozwiązywanie zadań na karcie pracy:

      

      CHMURKI- wędrujemy z czarodziejem po jego królestwie, na niebie są chmurki

       - ile ich jest?     

       - wiatr przygnał jeszcze 3 chmurki, dorysuj je( dzieci naśladują odgłosy wiatru)

       - ile teraz jest chmurek?

       - jakim działaniem zapiszemy tę czynność?

      

     SŁOŃCE- maszerujemy dalej, zaświeciło słońce, ogrzało Ziemię swoimi promieniami

     - policz, ile promieni świeci?

     - co trzeba zrobić, żeby słonko mocniej grzało?

     - ile promieni dorysujemy, żeby było ich 8?

     - dorysujcie brakujące promienie

     - jakim działaniem zapiszemy tę czynność?

 

 

     DESZCZ- idziemy dalej (dzieci maszerują w miejscu przy swoich ławkach)

     - zaczął padać deszcz ( naśladują dźwięk uderzających o parapet kropel deszczu-

     uderzają palcami o ławki)